Riippuvuus

Eräänä päinänä sain tuntuvan muistutuksen, miten riippuvaiseksi olenkaan tullut elektroniikasta.

Sinä päivänä kännykkäni jäi pöydälle töihin lähtiessäni, ja huomasin sen vasta työmatkan puolessavälissä. Sen sijaan, että olisin todennut, että se päivä pitää selvitä ilman sosiaalisen median mega-annoksia, hätäännyin valtavasti, joten töihin päästyäni käytin aikaa soittamalla työpaikan puhelimella itselleni, josko joku voisi tuoda elämää tärkeämmän laitteen vaikka ruokatauolla ruokapaikkaan. Kukaan ei vastannut.

Sitten lähdin pää kolmantena jalkana linjalle. Bussi kerkisi pysäkille muutaman minuutin ennen minua, ja siinä vaiheessa huomasin, ettei minulla ollut rahastuskorttiakaan mukana. Siinä vaiheessa alkoi jo vähän enempi ahdistaa. Jos olisin oitis hyväksynyt kännykättömyyteni, olisin ehkä ehtinyt huomata, että kortti puuttuu, ja pyytää mukaan varakortin.

Rahastuslaitteisto näyttää linjan reitin.

En siis saanut rahastuslaitteita auki, enkä ”navigaattorin” karttaa esille. Kännykkä oli muualla, eikä Reittiopaskaan näin ollen ollut käytettävissä. Edes paperista karttaa en löytänyt. Linja oli lähes uppo-outo, vain kerran siellä olin ennen ajanut, mutta pakko oli luottaa muistiini.

Isolla tiellä kaikki meni vielä ihan hyvin. Yksi uusi pysäkkiramppi oli reitille ilmestynyt, mutta olin ajan tasalla ja muistin käydä sitä kautta.

Mitä pienemmäksi tiet kävivät, sitä hatarammaksi muuttuivat mielikuvani. Ja kyllä kai se tunnustaa täytyy, että yhden käännöksen varmistin etupenkistä. Olisi se oikein mennyt, mutta parempi pieni nolotus kuin suuri kiertotie ja iso myöhästyminen.

Viimeisin busseissa käytössä ollut radiopuhelinmalli muistutti toiminnoiltaan matkapuhelimia. Alkuun käytössä olivat ULA-radiot, jollaista minäkin olen kerran päässyt tositilanteessa käyttämään.

Ruokatauon aikana kaipasin radiopuhelintarraa. Ennen vanhaanhan ei kaikissa HKL:n linja-autoissa ollut radiopuhelinta, jolla olisi saanut yhteyden liikenteenohjaukseen. Radiopuhelimellisissa busseissa oli keulassa tarra, liekö sitten sen takia, että vastaantulija pystyisi hädän tullen radioauton viittomaan pysähdyksiin.

Sain ilman merkkitarraakin viitottua kännykällisen kuljettajan pysähdyksiin, ja pääsin puheyhteyteen pomon kanssa. Varakorttia ei pystytty toimittamaan, mutta onneksi tauon jälkeen oli tutummat linjat.

Kategoria(t): Työnteko. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Riippuvuus

  1. Kollegasi sanoo:

    ”Rahastuslaitteisto näyttää linjan reitin.”

    Paitsi ettei näytä. Aina. Ja jos näyttää, niin välillä ollaan pois reitiiltä / kilometrin verran jäljessä / keksi_tähän_oma.

    Kumma kyllä, pysäkkinäyttö toimii ainakin keskihyvin. Vissiin se scheisse siru on kartalle ja pysäkit on paremmalla GPS-sirulla?

    Näin uutena kolleeganasi ihan eri alalta tulleena, pitää ihmetellä miten hemmetissä Parkeoniin on saatu edes asennettua niin p***at sirut, etteivät ne löydä mitään sijaintia liian usein / näyttävät mitä sattuu?

    Ihan normaali halpiskännykkäkin on nykyään yhteydessä useaan eri satelliittijärjestelmään, kuten hyvin tiedämme. Sitä ihmettelen, kuka päätti tehdä aikoinaan ilmeisen ”säästön” valitsemalla meille moiset LIJ-laitteistot. Joilla periaatteessa voisi uusi kuljettaja ajaa uusia linjoja. Vaan ei näillä härpäkkeillä onnistu 🙂

    • Rattiriemu sanoo:

      Olen samaa mieltä, että välillä se GPS huitelee ihan missä sattuu. Blogitekstissä tarkoitus oli kuitenkin sanoa, että laitteet näyttävät nimenomaan reitin kartalla, ikään kuin perinteisen paperikartan korvikkeena, eikä bussin tarkalla sijainnilla sillä reitillä ole minulle niin suurta merkitystä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.