Sähkönpihistelytaito hyötykäytössä

Kahden ja puolen vuoden aikana olen oppinut tuntemaan Linkker-sähköbussit hyvin, ja tiedän, mihin niillä pystyy. Sitä tietoa jouduin eräänä lauantaina käyttämään hyödyksi.

Parhaimmillaan olen Linkkerillä ajanut yhdellä latauksella kolme ja puoli kierrosta, noin 60 kilometriä. En usko, että siitä on enää mahdollista linjalla 23 parantaa. (Edellinen tässä blogissa mainittu ennätys on kolme kierrosta, 52 km.) Tällaiset suoritukset vaativat erityiset olosuhteet sään, liikenteen, matkustajamäärien suhteen, ja jopa ajotapaa pitää muuttaa ”punaisempaan” suuntaan toimintamatkan äärirajoja haettaessa.

Nyt, kun helteet ovat kuumimmillaan ja Linnanmäen liepeillä lappaa lomalaisia runsaasti sisään ja ulos, toimintamatka pienenee puoleen maksimista, ja joka kierroksen jälkeen pitää ladata.

Kahden ääripään välissä tasapainotteluun kehittyy ennen pitkää näppituntuma. Tästä toimikoon esimerkkinä se lauantai, kun sain Linkkerin ajettavakseni lähes 15 minuuttia myöhässä.

Edellinen kuljettaja sanoi, että lataamisen kanssa oli ollut ongelmia ja että oli saanut akut kuitenkin lähes täyteen. Lisäksi vaihtotilanteessa mainittiin, että Rautatientorin latausasemat olivat pois pelistä.

Rautatientorilta lähdin vielä takaisin jonkin verran myöhässä. Invalidisäätiön päähän saavuin juuri lähtöaikaan, jolloin piti tehdä valinta: lataanko vai ajanko toisen kierroksen putkeen. Näppituntuma kertoi, että sähkö riittää vielä, joten priorisoin sillä kerralla aikataulua.

Rautatientorille olisi toisella kerralla jäänyt aikaa lataamiseen, mutta sieltähän ei sähköä saanut. Melko tyhjällä akulla lähdin taas kiipeämään linjan yläpäähän, ja selvisin mainiosti perille. Invalidisäätiön asemalla en kuitenkaan ehtinyt ladata aivan täyteen, mutta tiesin, että siististi ajamalla sähköä kuluisi niin vähän, että viimeisellä latauskerralla, kierroksen kuluttua, saisin akut seuraavaa kuljettajaa varten täyteen.

Rupeaman päätteeksi pystyin siis luovuttamaan auton eteenpäin tankki täynnä Olkiluoto-kolmosta, kuten eräs toinen kollega asian minulle eräänä päivänä ilmaisi. Lähdin seuraaviin seikkailuihin tyytyväisin mielin, koska olin jouduttanut aikataulun normalisoitumista latausajoista tinkimällä ja sitä kautta parantanut HSL:n imagoa matkustajien silmissä.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.