Ajetut linjat: 63 Elielinaukio–Maunula–Paloheinä

Linja 63 on mielessäni varsin perinteinen linja, jonka päätepysäkki on kuitenkin vaihdellut paljon. Muistoja 63:sta löytyy sekä harrastamisen että työnteon merkeissä.

Ensimmäiset muistoni linjasta 63 ovat 1990-luvun alkupuolelta, kun kuljin Kisahallille pienoisrautatiekerhoon. Siihen aikaan päätepysäkki oli Postitalon edustalla. Tunnollisesti jo teini-ikäisenä merkkasin aikataulukirjan loppupuolen tyhjille sivuille bussit, joilla kuljin, ja havaitsin, että usein samaan aikaan lähti sama bussi. Ne aikataulut ja merkkaukset ovat valitettavasti jo hävinneet.

Syksyllä 1996 linjan 63 päätepysäkki siirtyi Arkadiankadun ja Mannerheimintien risteykseen, ja eteläpään päätepysäkin nimeksi tuli Paasikivenaukio. Tuolloin muistan jo notkuneeni tutun kuljettajan kyydissä.

Elielinaukion bussiterminaali otettiin käyttöön syksyllä 2001. Kesän aikataulukirjassa linjan 63 lähtöpaikkana on vielä Paasikivenaukio, mutta syyskirjassa jo Elielinaukio. Muistikuvieni mukaan aivan talviaikataulukauden alkuun ei Elielinaukion avaaminen kuitenkaan ehtinyt.

Elielinaukion versio on ensimmäinen, jota olen itse ajanut. Sieltä olen kirjannut vuodelta 2007 ylös seuraavaa:

22.11.2005

Palattuani talvilomalta läksin ajamaan linjaa 63, ensimmäinen lähtö Elielinaukiolta oli 15:21. Neljäkymmentä minuuttia myöhemmin, kun olisi pitänyt lähteä takaisin Paloheinästä, olin odottamassa kääntymislupaa Mannerheimintieltä Vihdintielle risteyksessä, joka oli osaltaan aiheuttamassa koko sotkua.

Kun kaikki muutkin vuorot ovat yhtä paljon myöhässä, ei yleensä kannata lähteä kääntämään vuoroa aikatauluun kesken linjan. (Silloin tilanne muuttuu, kun seuraava vuoro saavuttaa edellämenevän.) Siispä ajelin menemään vain.

Pari kierrosta myöhemmin minun olisi pitänyt päästä kahvitauolle, ja sen jälkeen hypätä seuraavaan autoon vielä kierrokseksi. Kävi kuitenkin niin, että juuri sillä hetkellä seuraava vuoro sai minut kiinni, ja jäin kahden auton loukkuun.

Kuljettajan tehtäviin, ainakin meidän talossamme, kuuluu kesken päivän tapahtuvissa kuljettajanvaihdoissa valvoa, että seuraava kuljettaja saapuu paikalle. Nyt siis odottelin seuraavaa kuljettajaa, ja samaan aikaan olisi pitänyt jo ottaa seuraava vuoro vastaan.

Vaihtomies tuli paikalle, ja ruuhkakin jo alkoi hellittää. Loppuilta ruokatunnin jälkeen oli linjaa 43, ja se sujui ilman mainittavia tapahtumia.

Viimeisin päätepysäkin vaihdos Helsingin keskustan päässä on vuodelta 2018, kun päätepysäkki siirtyi Elielinaukilta Kamppiin. Kampin linjaksi se on sikäli poikkeuksellinen, että reitti ei kulje Töölöjen läpi Runeberginkadun ja Topeliuksenkadun kautta, vaan Mannerheimintien kautta.

Vaikka eteläpään päättäri onkin vaihdellut paikkaa, muu reitti on ollut sama niin kauan kuin muistan ja jo varmaan ennen syntymäänikin yli 40 vuotta sitten: Mannerheimintie–Vihdintie–Kauppalantie–Kylänevantie–Matkamiehentie–Nuijamiestentie–Pirkkolantie–Metsäpurontie–Pakilantie–Paloheinäntie. Etelään päin Haagassa reitti oikaisee Matkamiehentieltä Hämeenlinnanväylän kautta Mannerheimintielle.

Raide-Jokerin rakennustyömaiden takia ikiaikainen reitti Pirkkolantien kautta on kuitenkin jouduttu muuttamaan pitkäaikaiselle poikkeusreitille, joka alkoi 4.3.2019, ja tämän hetken aikataulun mukaan jatkuisi kesään 2020. Poikkeusreittikadut ovat Nuijamiestentie–Metsäläntie–Rajametsäntie–Pakilantie.

39:n vakioautolla 63:lla. Kulutus oli maltillisempi 63:lla kuin 39:llä, mikä vahvistaa mielikuvaani 39:stä monellakin tavalla varsin raskaana linjana.

Kamppi + poikkeusreitti onkin se versio, jota työpäivän vaihdoksen yhteydessä pääsin ajamaan, ja vielä varsin hyvällä autolla. Oli todella mukava ajaa perinteistä linjaa, jonka muistan jo omasta nuoruudestani, ja jonka varrelle on kertynyt paljon muistoja.

Kategoria(t): Ajetut linjat, Työnteko Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.