Yutong-koematkustus

Kävin viimeinkin matkustamassa Pohjolan liikenteen Yutong-sähköbusseilla Leppävaarassa.

Pohjolan liikenne repäisi HSL:n bussiliikenteen kilpailutuskierroksella 47/2018, ja hankki liikenteeseen reilusti enemmän sähkölinja-autoja kuin HSL vaati. Suurin osa sähköbusseista tulee Kiinasta, ja ne ovat Yutong-merkkisiä.

Yutong E12 on 12-metrinen, 33-paikkainen hidasladattava sähköbussi. Ilman matkustajia se painaa valmistajan kotisivuilta löytyvien tietojen mukaan 13,3 tonnia, ja akkujen kapasiteetti on 295 kWh, jolla kesäkelillä pääsee ajamaan 320 km. Vesijäähdytteisen sähkömoottorin maksimiteho on 200 kW ja maksimivääntö 2400 Nm.

Suomen raitiotieseuralle Yutongeja esiteltiin muutama päivä ennen liikenteen aloitusta. Sille ajelulle en harmikseni päässyt – oli omakin bussi ajettavana – mutta vapaana viikonloppuna jalkauduin Leppävaaraan ja kävin koematkustamassa sähköbussilla omin neuvoin.

Sisustus oli hillityn vaalea. Katossa oli nähtävissä vaaleanvihreää sävyä, samoin otetangoissa, mistä tulivat mieleen PL:n vanhat Scalat, joissa katon värisävy oli melkoisen räikeä ja kirkas. Hieman muovinen vaikutelma sisustuksesta jäi, mutta sehän on kai bussien sisustuksessa muoti nykyisin. Ohjaamon ympärillä näkyi pieniä huolimattomuusjälkiä viimeistelyssä, mikä voi johtua siitä, että Kiinan markkinoihin nähden pieneen sarjaan on ehkä jouduttu modaamaan ohjaamo, josta kuljettaja voi olla tekemisissä matkustajien kanssa.

Jäähdytys toimii ilmalämpöpumpulla, ja testipäivänä se toimi niin hyvin kuin voi olettaakin, kun ulkona oli hieman alle 20 asteen kesäsää. Äänimaailma on hiljanen, kuten sähköbusseissa yleensäkin, ja korin äänet ja rengasmelu korostuvat. Kori ei kuitenkaan rämissyt ja kolissut yhtä pahasti kuin vaikka Linkkerissä, joten sähkömoottorin ja voimansiirron ujelluksia oli mukava kuunnella.

Mittaristo näytti kuljettajan olan yli kurkittuna samankaltaiselta, mutta hieman vähemmän sekavalta kuin Linkkerissä.

Kolmelle matkalle osui kolme erityylistä kuljettajaa, ja sellainen tuntuma jäi, että kuljettajan kaasujalalla on enemmän vaikutusta varsinkin liikkeelle lähdön tasaisuuteen kuin dieselbusseissa. Sähkömoottorissa on voimaa ja vääntöä rutkasti, mutta se tuo kuljettajalle entistä suuremman vastuun. Alhaisissa ajonopeuksissa on syytä pitää visusti kiinni, jos kuljettaja länttää kaasupolkimen suoraan pohjaan.

On ollut mukava nähdä sähköbussien alkuräjähdys, ja nyt odotan innolla, jatkuuko nopea laajeneminen jatkossakin. Se on jo näytetty toteen, että bussiliikenteen hoitaminen HSL-alueella sähkön voimin on mahdollista.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.