Ajetut linjat: 23 Uusmäki–Leppävaara–Perkkaa–Kilonpuisto

Muistikuvieni mukaan ajoin eniten linjaa 23 loppuvuodesta 2007, kun työnantajani aloitti liikennöinnin Leppävaarassa edellisen kerran.

Espoon 23:lla kulki kokopäivävuoroissa MANneja, ja ruuhka-autoina oli tällaisia Scania L94 / Lahti 402 -busseja.

23:n reitti oli heiluri, eli se kulki Leppävaarasta kahteen suuntaan (yritin taas piirtää reitin kartalle). Linjasta oli myös 23N-versio, joka Perkkaan kautta kiertämisen sijasta oikaisi Leppävaarankadun ja Alberganesplanadin kautta kohti Säteriä.

Pohjoinen päätepysäkki oli Uusmäessä, samassa paikassa, josta kirjoitin jokusen sanan jo linjan 38 artikkelin yhteydessä. Siihen aikaan se oli vielä tiheän metsän keskellä, ja nykypäivänä sitä ei tunnistaisi samaksi paikaksi.

Uusmäestä lähdettiin, ja ajettiin Lintumetsän ja Lintulaakson koulujen ohi. Lintulaaksontie oli vasta rakenteilla, joten piti mennä Lintuvaaran kautta. Matkalle osui Linnuntie, jolle mielessäni aina hykertelen, koska se on niin mainio nimi.

Lintulaaksossa olivat reitin ahtaimmat paikat. Ajettiin Reserviläisentietä, jota ei ole suunniteltu nykyaikainen bussiliikenne mielessä. Tiellä oli leveyttä täsmälleen kahden bussin verran – ilman peilejä – eikä jalkakäytäviä ollut. Kohtaamistilanteessa oikeasta peilistä näkyi vain oja (vasen piti kääntää sivuun), ja voin veikata, että jokunen bussi sielläkin on käynyt kyntämässä joko tien laidan petettyä tai sitten ihan vaan ajovirheestä johtuen.

Vallikalliossa kohdattiin seuraava hauska kadunnimi: Vallikuja. (Jos vitsi ei aukea, kanavoikaa sisäistä jamespotkukelkkaanne tai pastoriluttistanne. Totisemmista paikannimistä mainittakoon Vallikallion Ajurinkatu, jossa on erikoista se, että Perkkaalla on Majurinkatu. Leppävaarasta katsoen ne olivat eri suunnilla, ja junasta putkahtaneiden matkustajien neuvonnassa sai olla kuulonsa kanssa tarkkana, ja sittenkin vielä varmistaa, kumpaan paikkaan matkustaja oli menossa.

Linjakilvetkin olivat silloin tällöin sekoittamassa niin matkustajia kuin kuljettajia, koska työnantajani liikennöi sekä Helsingissä että Espoossa linjoja 22, 23 ja 57. Automaattisesti vaihtuvista linjakilvistä ei vielä ollut tietoakaan, mutta oltiin niin pitkälle kuitenkin päästy vain numerot esittävistä rättikilvistä, että kuljettajan piti muistaa vaihtaa määränpääteksti joka päätepysäkillä. Niinpä siellä sitten välillä ajeltiin Espoon 23:sta Helsingin määränpääteksteillä, kun ei kuljettajaparka muistanut tai tiennyt, että Helsingin 23 on koodilla 2300 ja Espoon 23 koodilla 2310.

Leppävaarasta etelään ajettiin kuin vaikkapa 113 nykyisin, ja sen jälkeen kiivettiin Säterinrinteen yli Säterinmetsän puolelle. Säterin ja Friisinmäen alueella reitti kulki pitkin nyttemmin jo suljettuja katuja, jotka nekin olivat varsin pieniä.

Koko linjasta minulle on jäänyt kuva, että se piti saada liikenteeseen melkeinpä väkisin, ennen kuin suuret tienrakennusprojektit olivat valmiit. Toisaalta reitin pienten teiden varsille on alettu rakentaa 1940-luvulla, ja iso osa taloista on 1950-luvulta, mutta en ole historiaa tutkinut niin paljon, että osaisin sanoa, onko joku espoolaisliikennöitsijä ollut siellä liikkeellä jo siihen aikaan. Noiden vuosien jälkeenkin rakennuskanta on tiivistynyt tasaiseen tahtiin.

23:n eteläinen päättäri oli Kilonpuistossa. Sieltä lähdin erään kerran vakituisesti ajamallani MANnilla varikolle ja viritin takapenkille äänityslaitteen, koska halusin hörisevän äänimaailman talteen. Bussibongaus (paremmin: linja-autoharrastus) saa välillä mitä ihmeellisimpiä muotoja.

Kategoria(t): Ajetut linjat, Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.