Ajetut linjat: 39 Kamppi(M)–Munkkivuori–Konala–Malminkartano–Myyrmäki

39:n versioista lienen kaikkein eniten ajanut Munkkivuoren kautta Myyrmäkeen kulkevaa versiota.

Reitti ja sen muutokset

Kun aloitin linja-autonkuljettajan hommat, Suomen turistiauton liikennöimä 39 kulki vain päiväsaikaan Kampista Ruskeasuon ja Pitäjänmäen kautta Konalaan, ja sen päätepysäkki oli karkeasti ottaen nykyisen Ristikko-kauppakeskuksen paikkeilla. Iltalinjana oli 39A, joka jatkoi Malminkartanon aseman kautta Neulastielle niihin kellonaikoihin, kun linja 45 ei enää kulkenut. Ruuhka-apuna oli myös 39V, jonka päätepysäkki oli Hankasuontiellä, jonne meni myös 51.

2005, kun Helsingin bussiliikenne oy perustettiin, ja minä ”pääsin käsiksi” 39:ään, sen liikennöintiaika oli jo laajentunut pitkälle iltaan, ja 39A kulki vain myöhäisillassa. Linja 39V oli jo lakkautettu.

Suuri muutos linjarakenteessa tapahtui syyskaudella 2012. Linja 39 siirrettiin kulkemaan Munkkivuoren kautta, ja pohjoispäässä sitä jatkettiin Myyrmäkeen, Honkasuolle. Uutena ruuhkalinjana oli jo 39B, joka palveli Hankasuontien työpaikkavaltaista aluetta, joten 51 voitiin siirtää Neulastien päätepysäkille. 39A lakkautettiin, mutta sen perinnettä Malminkartanon lenkin kiertäjänä jatkoi 39N.

Vielä kevätkaudella 2015 päätepysäkki oli Honkasuolla, mutta syksyn tullen se oli jo siirretty Myyrmäen asemalle, kun 560 alkoi käyttää Honkasuon silmukkaa.

Syksyllä 2019 tilanne on se, että 39B:n ruuhka-ajan liikenne on siirretty linjalle 39, jotta Konalantielle saadaan tasaisemmin kuormittuneita busseja. Ilmeisesti tilanne on ollut se, että Myyrmäestä asti tuleviin vuoroihin ei enää ole mahtunut kyytiin Konalantieltä. Liikennöintisuunnitelmassa 2019–2020 HSL arvelee, että Hankasuontien vähäisiä matkustajamääriä riittävät palvelemaan läheistä Vihdintietä pitkin kulkevat bussit.

Myyrinpuhos, ensimmäinen Myyrmäen aseman kolmesta kauppakeskuksesta, rakennettiin 1975. Avaruushenkiseksikin luonnehdittu rakennus oli vielä pystyssä lokakuussa 2019. (Alueen kaavamuutos on ollut vireillä pari-kolme vuotta, mutta meneillään olevan kaavatyön aikana tutkitaan myös Myyrinpuhoksen ainakin osittain säilyttävä vaihtoehtoja.)

Kokemuksiani matkan varrelta

39 kulkee nykyisin osana Munkkivuoren runkolinja, johon kuuluvat myös 14 ja 18. Kaikki kolme linjaa kulkevat samaa reittiä Kampista Munkkivuoreen, ja Kampin ja Meilahden välillä niiden kuormitus on äärimmäisen korkea. Ei ole harvinaista, että matkustajia joutuu jäämään pysäkille, kun ei kerta kaikkiaan mahdu enempää väkeä. Onneksi niissä tilanteissa seuraavaa bussia ei joudu odottamaan muutamia sekunteja kauempaa, koska seuraava vuoro on lähes väistämättä jo ajanut edellisen kiinni.

Varsinkin Kampista lähtiessäni kyttään tarkasti mm. Bussitutkasta, milloin Tennispalatsin pysäkiltä menee edellinen Meikun bussi, ja ajan lähtöpaikalle ajoissa. Siten toimien saan matkustajat kyytiin lähtöaikaan mennessä, ja pääsen lähtemään täsmälleen aikataulun mukaan, mikä tasaa vuoroväliä ja matkustajamääriä ja tietyillä vuoroilla helpottaa huomattavasti työtaakkaani.

Munkkivuoreen suuntaavat linjat pysähtyvät kaikilla pysäkeillä Topeliuksenkadulla. (Ruskeasuolle menevät 37, 41 ja 42 skippaavat Sibeliuksenkadun ja Töölön kirjaston pysäkit.) Tiettyjen 39-linjalla vakituisesti kulkevien autojen vaihteisto nykäisee liikkeelle lähtiessä, vaikka miten rauhallisesti yrittäisi kaasupoljinta painaa, joten jollakin alitajuisella tasolla jatkuva pysähtely ärsyttää. Toisaalta eräällä kerralla sain ajettavakseni auton, joka pyörii enimmäkseen pikkuvarikon 75:llä ja 77:lla ja jonka vanhanmallinen Ecomat-vaihteisto oli äärimmäisen äänekäs. Silloin teki mieli pysähdellä vihreisiinkin valoihin, jotta pääsen kuuntelemaan sitä mainiota mouruamista.

Myös Pitäjänmäellä ja Konalassa matkustajamäärät ovat melko suuria, kuten 39B:n liikennöintiajan muutoksesta voi päätellä. Sinäkin päivänä, kun otin tämän artikkelin kuvan, kyytiini tuli auton täydeltä koululaisia, vaikka vuoroväli siinä vaiheessa aamua oli alle 10 minuuttia. Pitäjänmäentiellä jää hieman aikaa hengähtää pysäkkien välillä, mutta Konalantiellä lähes jatkuvalta tuntuva pysähtely joka ainoalla pysäkillä jatkuu.

Tämän hetken päätepysäkki on siis Myyrmäen aseman laiturilla 17, jota käyttävät myös Pähkinärinteeseen menevät 311 ja 571. Laiturin edessä on liikennevalojen tunnistin, ja takana suojatie, ja siinä välissä on tasan 30 metriä tilaa kahdelle 15-metriselle telibussille. Jos muuta liikennettä ei halua häiritä, kummankin auton pitää olla tasan tarkkaan ruudussaan. Myyrmäessäkin seuraan lähtöaikoja, ja toimin niin, että bussit ovat laiturissa siinä järjestyksessä kuin ne lähtevät. Jos olen etummaisella paikalla, pidän huolen, että takana tulevalle jää tilaa, mutta en kuitenkaan vielä ole liikennevalotunnistimen päällä. Jos joudun jäämään toisen bussin taakse, ilahdun, jos sen kuljettaja huomioi minutkin, mutta välillä joudun pettymäänkin ja tukkimaan suojatietä.

Jatkuva pysähtely nostaa 39:n autojen polttoaineenkulutuksen korkealle tasolle, koska tasaista nopeutta ei pääse pitkään ajamaan, eikä hyviä rullauspaikkojakaan ole. Minä tunnetusti kulutusmittaria tykkään tuijottaa, joten 39 ei ole suurimpia suosikkejani. 39 on Helsingin 571, hidas körökörökirkkoon-reitti, jossa matka ei tunnu etenevän.

Onneksi sentään 39:n aikataulu useimmiten suo päätepysäkeille kunnollisen elpymisajan.

Mitään mukavia tai ikäviä kohtaamisia matkustajien kanssa ei tule nyt mieleeni. Se puoli 39:llä sujuu omalla painollaan, kun vaikein kysymys Kampissa on, pääseekö Meilahden sairaalaan, ja muualla linjan varrella melkein kaikki kyytiin astuvat ovat rutinoituneita matkustajia liput valmiina ja tietävät, mitä tekevät ja minne menevät.

39 on tavallaan koko joukkoliikenteen ammattilaisen elämä pähkinänkuoressa. Kun ottaa viitseliään asenteen, niin huomaa olevansa yksi palanen hyvin toimivassa joukkoliikenteessä, ja siitä voi olla ylpeä. Jos taas ei jaksa välittää mistään mitään, niin kyllä se 39:n raskaus käy päälle lailla pommikonelaivueen.

Kategoria(t): Ajetut linjat, Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.