VDL:n sähköbusseja HSL-liikenteeseen

HSL-alueelle on saatu VDL:n sähköbusseja vakituiseen liikenteeseen kaksin kappalein.

Aiemmin sähköllä käyviä Citeoita on ollut koekäytössä toukokuussa 2018 Pohjolan liikenteellä ja kesällä 2019 omalla työnantajallani.

Nyt Tammelundin liikenne on aloittanut liikennöinnin Vuosaaressa kahdella VDL Citea SLE-129 Electric -linja-autolla. Päiväsaikaan ne liikkuvat linjoilla 90 ja 96, ja metron liikenteen loputtua ne jatkavat Rautatientorille asti linjoilla 90A, 90N ja 96N. Latauspiste on rakennettu Vuosaaren metroasemalle, joka on 90:n ja 96:n yhteinen päätepysäkki, ja yölinjoilla ladataan Rautatientorilla, jossa latausinfrastruktuuri on ollut valmiina jo ennestään.

Kävin koeajelulla eräänä iltana. Bussi saapui Vuosaareen linjalta 90 muutaman minuutin myöhässä, ja matkustajien jättämisen jälkeen jäi aikaa lataamiseen vain minuutti tai pari. Matkustajien purkaminen ja lataaminen pitää tehdä eri paikoissa, koska latauspaikan kohdalla laiturin laidassa on puita, lataustolppia sun muita esteitä.

Laskennallisesti, aikataulujen mukaan, ja kolmen minuutin asiakaspalveluaika huomioon ottaen, ruuhka-aikaan jää aikaa lataamiseen 2–3 minuuttia, ja ruuhka-ajan ulkopuolella jopa 10 minuuttia. Linkkereiden tuoman kokemukseni perusteella uskallan väittää, että sen pitäisi riittää, vaikka kuljettaja aikataulutusta moittikin. VDL:ien akuthan ovat niin suuret, että ne voivat liikennöidä ruuhka-ajan yli lataamatta, ja onpa niitä käytetty Lauttasaaren linjoillakin, jossa ei edes ole lastauspisteitä mailla halmeilla.

Tammelundin VDL:t ovat eri mallia kuin koekappaleet. Koeautot olivat kokomatalia Citea SLF-120 -malleja, ja nämä TLL:n autot etumatalia Citea SLE-129 Electricejä. Penkkijärjestys ja istumapaikkamäärä ovat siis samalla tasolla minkä tahansa A2-luokan bussin kanssa, ja siinä mielessä nämä bussit soveltuvat paremmin HSL-linjoille kuin A1-tyypin koekappaleet. Lisäpisteitä tulee puna-musta-sävyisistä penkin kankaista, mikä on tummuudestaan huolimatta piristävä poikkeus perussiniseen värisävyyn.

Matkustusmukavuus oli sekin hyvällä tasolla. VDL ei rämise eikä kolise kuten Linkker, kadutkin olivat tosin tasaisempia kuin esim. 23:n nupukivikatu Kaisaniemessä. Matkustamon takaosa on hieman korkeammalla kuin Linkkerissä, mikä pieneksi puutteeksi mainittakoon.

On mukavaa saada kolmaskin sähköbussimerkki käyttöön HSL-alueella.

Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

6 vastausta artikkeliin: VDL:n sähköbusseja HSL-liikenteeseen

  1. Jimppu sanoo:

    Miksiköhän linjat 90 ja 96 ovat eri linjoja, kun ne olisi helppo yhdistää heilurilinjaksi 90 Satama-Vuosaari(M)-Porslahdentie. Numerohan vaihtuu aina metroasemalla, eli ne ovat periaatteessa sama linja, mutta vaan numeronvaihdoksella Vuosaaren metrolla. Helppo yhdistää.

    • Rattiriemu sanoo:

      Yleisin syy heilurimaisittain liikennöitäviin kahteen eri linjaan lienee linjojen eri liikennöintiaika tai vuoroväli. 90:n ja 96:n tapauksessa erot ovat melko vähäisiä, ja niitä varten voisi perustaa apulinjoja, mutta onko päälinja ja kaksi apulinjaa matkustajalle selvempi järjestely kuin kaksi eri linjaa?

      90:llä ja 96:lla on myös historiallista painolastia: kumpikin on ollut oma heilurilinjansa. 90 kulki Aurinkolahdesta Kallvikintielle, jota 560 nykyisin palvelee, ja 96 Meri-Rastilasta, jota 560 nykyisin palvelee, Porslahdentielle.

      Koska Vuosaaren aseman läpi matkustaminen Aurinkolahdesta Porslahdentielle tai päinvastoin taitaa olla hyvin vähäistä, linjoja ei ole koettu tarpeelliseksi yhdistää. Jos joku koko matkan haluaisikin matkustaa, en usko, että ammattikuljettaja linjan vaihdon ajaksi matkustajaa ulos häätäisi ainakaan pakkasella. Toki kuljettajia on monenlaisia…

      Heilurilinjat liikennesuunnittelun näkokulmasta on aihe, josta voisin kirjoittaa varsinaisen tekstinkin. Jääkööt nyt kuitenkin vielä hautumaan.

      Kahden heilurimaisittain liikennöitävän linjan arkisista ongelmista olen kirjoittanut yhden tekstin. Ehkä nyt jo uskallan sanoa, että tekstissä mainittu terminaali on Vuosaari ja liikennöitävät linjat 90 (Vuosaari(M)–Kallvikintie) ja 98 (Itäkeskus(M)–Marjaniemi–Rastila(M)–Vuosaari(M)), jonka ”sisäisessä tiedotuksessani” ristin uudelleen yhdeksi heilurilinjaksi 98O. 🙂 Toivottavasti linkki toimii: https://rattiriemu.wordpress.com/2015/03/12/hei-sun-heilurilles/

      • Jimppu sanoo:

        Näinhän se on, että ei kuljettaja, ainakaan ammattilainen, heitä bussista pois linjanvaihdon ajaksi, mutta itse kun olin koematkustamassa näitä sähköbusseja, 90/96:n kuljettaja heitti ulos linjanvaihdon ajaksi, ja Vuosaaren laturi ei ollut vielä edes valmis, mutta Linkkereitä testatessani kuljettaja, saattoi olla sinä, antoi olla kyydissä Ruskeasuon latauksen ajan, ja esitteli jopa 1611:n ohjaamoa. Kuljettajia on monenlaisia.

      • Rattiriemu sanoo:

        Tietysti on sellaisiakin hetkiä, jolloin minäkin toivoisin saavani päätepysäkillä hengähtää hetken rauhassa. Kovasti metelöivä huviajelulla oleva nuorisoporukka joutuu siinä tilanteessa varmemmin ulos kuin yksittäinen ohi pysäkin ajanut eläkeläispariskunta.

        Kyydissäni pyörii melko paljon tuttuja ja kavereiksi muodostuneita joukkoliikenneharrastajia, ja varsinkin tylsien iltojen pitkillä päätepysäkkitauoilla on mukava esitellä bussia ja jutella niitä näitä. Satunnaisempiakin vieraita on harvakseltaan osunut kohdalleni, mutta en osaa sanoa, olenko juuri sinulle esitellyt Linkkeriä. Sano toki ensi kerralla moi, jos epäilet mun kyytiin osuneesi, ja kysy, osuiko epäilys oikeaan. 🙂

  2. Nimetön sanoo:

    Sul on menny A1 ja A2 sekaisin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.