Linkkerillä lataamatta

Joskus minulta kyseltiin mielipidettä, mikä on taloudellisin ajotapa Linkkerillä, ja tarkkailenko kulutuslukemia. Vastasin, ettei siihen oikein ole mahdollisuuksia, koska tärkein siinä harrastuksessa käyttämäni mittari kojetaulusta vielä puuttuu.

Vaalisunnuntai-illan kuluessa mielipiteeni muuttui. Työvuoro alkoi vasta seitsemän jälkeen illalla, ja päättyi yökahden aikaan.

Ruokatunnin jälkeen matkustajamäärä pieneni normaalia sunnuntaita pienemmäksi. Kallion virastotalon seudulla näytti olevan paljon väkeä, liekö sitten jossakin niillä nurkilla pidetty vaalivalvojaiset, mutta minun kyytiini ei heistäkään tullut kuin muutamia.

Illan kääntyessä yöksi 23:n aikataulu muuttuu niin, että kierrokseen on aikaa noin tunti. Vanhasta kokemuksesta tiedän, että silloin lataamiseen ei välttämättä jää kovin pitkiä aikoja, joten latasin viimeisellä pitkällä sivulla akut niin täyteen mahdollista (80 % täydestä kapasiteetista).

Ensimmäisen tunnin kierroksen ajoin rauhalliseen tahtiin. Linkker kerää liike-energiaa talteen jarrutuksissa, mutta se ei tapahdu yhtä hyvällä hyötysuhteella kuin liike-energian tekeminen akuissa olevasta virrasta. Niinpä Linkkerilläkin ”polttoainetta” säästävä ajotapa on rullata mahdollisimman paljon, ja siihen sähköbussin erinomaiset rullausominaisuudet sopivat hyvin. En käyttänyt yhtään ylimääräistä virtaa, Toisen linjan alamäessäkin annoin auton mennä omalla painollaan koko matkan.

Kierroksen päätteeksi akuissa oli vielä 59 % kapasiteetista jäljellä. Näin kevään tullen, kun ei lämmitykseen tai viilennykseen mene kovin paljon virtaa, kahden kierroksen ajaminen yhdellä latauksella on täysin mahdollista. Niinpä jätin sillä kertaa lataamatta, ja lähdin uudelle kierrokselle.

Nyt jo osa liikennevaloistaa oli mennyt pois päältä, joten taloudellisesti ajaminen alkoi helpottua. Nipistin muutamassa paikassa hieman pois tavoitenopeudestakin sähköä säästääkseni. Aloin aktiivisemmin tarkkailla sähkönkulutusmittaria (kuvassa tekstin BUS AVERAGE vieressä), joka tippui noin 85 kWh / 100 km:sta alle 80:een.

Linkkerin virtatilanne viimeisen latauksen jälkeen.

Rautatientorilla, toisen kierroksen puolessavälissä, akkujen varaustaso oli tasan 50 %. Tajusin, että voisi olla mahdollista päästä kolmaskin kierros lataamatta välillä. Jos 1½ kierroksen aikana oli kulunut 30 prosenttia, jos nyt prosentteja voi sanoa kuluvan, niin toisen 1½ kierroksen jälkeen jäljellä olisi vielä 20 %.

Ongelmana oli vain se, että reitti Rautatientorilta Ruskeasuolle on ylämäkipainotteinen, joten virtaa kuluu siinä suunnassa enemmän. Jatkoin kuitenkin lannistumatta kaikkien taloudellisuusajon periaatteiden mukaan, ja Invalidisäätiöllä päätin, että uskallan tuon 20 % reservin turvin yrittää vielä kolmatta kierrosta yhdellä latauksella.

Sammuttelin puhaltimia ja valoja niin paljon kuin kehtasin. Nyt liikennevaloja oli päällä vain muutamissa tärkeimmissä risteyksissä ja valottomissakaan risteyksissä ei ollut muuta liikennettä väistettäväksi. Kun matkustajia ei ollut, ajoin kaarteisiin hieman kallistelevammin kuin normaalisti, jotta saisin pidettyä vauhtia yllä.

Kolmannen kierroksen jälkeen jäljelle jäi noin 17 %. Meni siis alle 20 %:n, jota pidän eräänlaisena henkilökohtaisena kipurajanani, mutta ei sentään alle 10 %:n, minkä käyttöohje kieltää.

Päivän päätteeksi ajosarjaan on varattu ylimääräistä työaikaa akun lataamista varten. Nyt se ei ihan riittänyt, koska olin ajanut tankin lähes tyhjäksi, mutta kolmen kierroksen saavutuksesta oli niin hyvä mieli, etten edes pyytänyt ylityökorvauksia.

Sähkönkulutuskeskiarvo jäi lukemaan 71 kWh / 100 km. Jäljellä oleva toimintamatka lasketaan ilmeisesti tämän lukeman perusteella, joten sekin päätyi päätähuimaavaan 62 kilometriin; en koskaan aikaisemmin ole niin suurta lukemaa nähnyt. Toivottavasti maanantaiaamun kuljettaja ei lähde sen perusteella ajamaan kolmea kierrosta aamuruuhkassa lataamatta välillä.

Näköjään siis Linkkerillä pystyy taloudellisuusajoa harrastamaan jo nyt. Olisi se nollattava sähkönkulutusmittari silti ihan kiva. Tai jos joku edes kertoisi, miten pitkältä ajalta tuo BUS AVERAGE lasketaan.

Päivän ajot ovat ohi. Kotiin tekisi mieli lähteä, mutta vielä pitää ladata akku täyteen, mitä varten ajosarjassa on ylimääräistä työaikaa. Valot ovat kirkkaalla asennolla, ja matkustamo heijastuu tuulilasiin.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.